• Skip to content
bwin news
  • Voetbal
    • Jupiler Pro League
    • Bundesliga
    • Premier League
    • Ligue 1
    • Champions League
    • Europa League
    • DFB Pokal
    • La Liga
  • Wielrennen
  • Tennis
  • Andere sporten
    • Formule 1
    • Ijshockey
    • Basketbal
    • Golf
    • Boksen
    • MotoGP
    • Handbal
    • Rugby
    • VS Sporten
  • Uitgelicht
  • Sportweddenschappen
    • Acties
120€ bwin Bonus!Log in
Home » Andere sporten » MotoGP » Moto GP veiligheid en straffen

Moto GP veiligheid en straffen

Thierry De Marre | 10.08.2017

Over Keith Huewen

In de Moto GP brengt elk seizoen nieuwe regels. We hebben expert Keith Huewen gevraagd om wat licht te werpen op de regelgeving in de Moto GP. Voormalig professioneel Grand Prix motorracer en Brits kampioen Huewen becommentarieert gemotoriseerde sporten sinds hij afscheid heeft genomen van de paddock. Momenteel is hij commentator voor BT Sport.

Hier vertelt Keith Huewen over de veiligheid en de straffen in de Moto GP. Zijn deskundige uitleg over specifieke aspecten van Moto GP racing kun je vinden op onze pagina’s:

Moto GP basisregels en veelgestelde vragen

Moto GP kwalificatie en training

Moto GP motoren en banden

Moto GP circuits en kalender

Moto GP puntensysteem en racers

 

Moto GP veiligheid

Wat is de rol van de safety car in de Moto GP?

“BMW is de officiële leverancier van de veiligheidsauto’s. Tijdens de opwarmronde zijn ze aanwezig als bezemwagen, om te controleren of alles in orde is en om snel in actie te kunnen komen. Maar de rijders volgen de safety cars niet rond het circuit, zoals in de Formule 1 of British Superbikes. We hebben ook helikopters en ambulances ter plaatse.”

Wat veiligheidsuitrusting kent de Moto GP?

“Motorfietsen zijn niet bijzonder veilig en afgezien van de motorstop hebben ze geen voorzieningen voor de veiligheid van de rijders. De veiligheid moet meer van de uitrusting van de coureurs komen: helmen, leren overalls, laarzen en handschoenen, Deze zijn nu vrij ver gevorderd. Airbags in de pakken van de rijders beschermen botten en gewrichten. Ze hebben ook knie- en elleboogglijders voor wanneer ze met het asfalt in aanraking komen en voor extra ‘feel’ en correctie. Als de voorkant van de motorfiets wegglijdt en je grip verliest, kun je het met je knie of elleboog herstellen.”

Wat is de beste manier om in te halen in de Moto GP?

“Volgas! Soms is het mogelijk om een renner die van richting verandert voorbij te gaan. Met meer dan 300 km/u, stompt de voorste motor zo’n gat in de lucht dat het je langs hem heen trekt als je het vacuüm op het juiste moment in duikt: het slipstream effect. Het allerbelangrijkste is op de juiste plek te remmen. Er is niet veel ruimte voor manoeuvres, je rijdt op het randje van grip. Je moet ook je lichaamsgewicht overbrengen naar de juiste plaats bij het remmen, anders val je van de fiets.”

Welke vlaggen worden gebruikt in de Moto GP?

“De race start zo gauw het rode licht uitgaat. Gele vlaggen vertellen de renners dat ze op hun hoede moeten zijn. Wanneer er met een gele vlag wordt gezwaaid, weten de rijders dat ze erop voorbereid moeten zijn te stoppen. Een groene vlag betekent dat dit stuk van het circuit vrij is, een blauwe vlag dat er iemand achterop komt. De rijder moet dan snel de weg vrijmaken, net zoals in de Formule Een. Op het dashboard verschijnt het lichtje van de vlag, dus racers weten wat er aan de hand is. Een witte vlag met een rood kruis betekent dat het regent op dit stuk van het circuit. Hij waarschuwt de rijders dat ze van een droog op een nat stuk komen. Onder de ‘Flag to Flag’ regels kan een rijder een pitstop maken om van motorfiets te wisselen als het regent. Een witte vlag aan de start betekent dat de mogelijkheid om van fiets te wisselen openstaat. Gele vlaggen met horizontale rode markeringen wijzen op een zeer gladde baan. Een zwarte vlag met een oranje cirkel geeft een mechanisch probleem aan. Een zwarte vlag met een nummer betekent dat de desbetreffende renner uit de race is genomen.”

“De geblokte vlag is natuurlijk de vlag die iedereen als eerste willen zien, die wordt gezwaaid aan de finish van de race.”

Straffen in de Moto GP

Welke straffen bestaan er in de Moto GP?

“Teveel van het circuit gebruiken in de kwalificatieronden kan je plaatsen kosten in de startopstelling. Wanneer een rijder buiten de baan gaat om in te halen, kan hij zijn startpositie verliezen. Valentino Rossi’s onfatsoenlijke handgebaar naar Aleix Espargaro stond niet in het regelboek, maar is nu toegevoegd en resulteert in een boete van € 300. Niet dat hem dat iets zou kunnen schelen. Te snel rijden in de pitsstraat levert ook een boete op, dat is een veiligheidskwestie. Een inbreuk op de technische voorschriften leidt tot diskwalificatie. Vorig jaar was een team onder het toegestane gewicht – vergeet niet dat in Moto3 motorfiets en rijder samen worden gewogen. Ze wisten het, en hun monteur smokkelde lood in de motorfiets voor de weging. Dat was lachen. Er is een heel boek vol straffen, je kunt het vinden op de officiële website.”

Moto GP wedden

Moto GP is niet alleen een uiterst spannende sport om naar te kijken, maar ook om op te wedden. Fans kunnen kiezen uit een aantal wedmogelijkheden, zowel op het kampioenschap en de individuele Grand Prix races.

Ga naar onze Moto GP weddenschappen

Wedregels

Net als de Moto GP en elke andere sport, kent wedden zijn regels, opgesteld voor maximaal speelplezier en fair play. Hier kun je zien hoe we wedden op sport leuk, eerlijk en gemakkelijk maken voor iedereen.

Wedregels

Alle sportweddenschappen

1 Je hebt gekozen voor
2 Ontvang een
BONUS tot 120 € en maak kans op een winst van
met een minimale inzet van 10 €
3 Registreer nu!
Registratie duurt slechts 2 minuten - we verdubbelen je eerste storting met een bonus van maximaal € 120 ! Zie voorwaarden
Wed nu! Log hier in
X
Moto GP puntensysteem en rijders
Hoe belangrijk is een goede seizoensstart?
Auteur

Thierry De Marre

gerelateerde berichten

Thierry De Marre 08.01.2019
MotoGP 2019: kalender en alle 19 circuits
Thierry De Marre 06.04.2018
Xavier Siméon: “2018 is het meest competitieve MotoGP-seizoen ooit”
Thierry De Marre 10.08.2017
Moto GP veiligheid en straffen

Bescherming & Betrouwbaarheid

Sport
  • Online wedden
  • Voetbal
  • Tennis
  • Basketbal
  • Formule 1
  • Poker
  • Casino
Onderneming
  • Partnerprogramma
  • GVC-PLC.com
  • Investor Relations
Over ons
  • Over ons
  • Privacy & Cookie Policy
  • Gebruikersverklaring
  • Reglementen
  • Responsible Gaming
18+/21+© 2018 bwin.party. All Rights Reserved.


De uitvoerder van deze website is CASINO KURSAAL OOSTENDE SA, een onderneming geregistreerd in België onder ondernemingsnummer BE 0414.052.319 en is gevestigd te Kursaal-Oosthelling 12, 8400 Oostende, België. Licentienummer A + 8085. Online wedden wordt uitgevoerd door CKO Betting NV, een onderneming geregistreerd in België onder ondernemingsnummer BE 0817.340.410 en is gevestigd te Kursaal-Oosthelling 12 8400 Oostende, België. Licentienummer FA + 119162.