Formule 1: de cijfers achter elk circuit

Formule 1: de cijfers achter elk circuit

Nu het wereldkampioenschap Formule 1 van 2021 van start is gegaan, hebben we de cijfers achter elk circuit op de kalender van dit seizoen geanalyseerd.

We hebben elke Grand Prix sinds de eeuwwisseling tot eind 2020 bestudeerd en bij het analyseren van de gegevens hebben we elke locatie uitgesloten die in deze periode minder dan vijf evenementen heeft georganiseerd.

Lengte van een ronde

Het circuit van Spa-Francorchamps in België is het langste circuit op de huidige kalender van de Formule 1. De coureurs moeten in elke ronde meer dan zeven kilometer circuit afleggen.

Ter vergelijking: een ronde van het beroemde circuit van Monaco – de kortste op de huidige kalender – vertegenwoordigt minder dan de helft van die afstand.

Winstmarge

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan vinden we de site waar sinds de eeuwwisseling de spannendste races werden gehouden.

Op het Circuit of the Americas kwam de gemiddelde Grand Prix-winnaar van de Verenigde Staten over de finish met iets meer dan vier seconden voorsprong op de eerste achtervolger.

Dit is een marge van bijna 10 seconden minder dan de coureur die de Spaanse Grand Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya wint.

Overwinningen vanaf de pole

In Barcelona zien we niet alleen dominante prestaties van de winnaars, de winst wordt vaak al afgedwongen door de pole position.

Meer dan driekwart van de Spaanse Grand Prix-winnaars sinds de eeuwwisseling begonnen in pole position aan de race.

Op Silverstone en Sochi Autodrome is de startpositie minder van belang, met minder dan een derde van de coureurs die vanaf pole position beginnen en sinds 2000 de race ook wonnen.

Uitvalpercentage

Je moet van halfrond veranderen om het circuit van de huidige Formule 1-kalender te vinden dat het moeilijkst te voltooien is.

Een derde van de coureurs die sinds de eeuwwisseling hebben deelgenomen aan de Grand Prix van Australië in Albert Park zijn niet over de finish gekomen.

Tegelijkertijd kende de Grand Prix van Abu Dhabi het laagste percentage, met minder dan een op de zeven coureurs die niet tot aan de finish raakte.

Het succes van het team

Terug in Rusland lijkt de teamstrategie – of in ieder geval een constructie die geoptimaliseerd is voor het circuit – het grootste verschil te maken op de Sochi Autodrome.

Tijdens de zeven edities van de Russische Grand Prix in Sochi werd het podium slechts één keer bezet door coureurs van drie verschillende teams.

Teamwork lijkt het minste verschil te maken op het circuit van Imola, waar slechts een van de acht wereldkampioenschappen sinds 2000 is geëindigd met een podium gedeeld door twee leden van hetzelfde team.

Kingmakers

De statistieken tonen aan dat het circuit waar de winnaar de wereldkampioen werd het circuit in Imola is.

Driekwart van de coureurs die sinds de eeuwwisseling in Imola hebben gewonnen – zes van de acht – wonnen in hetzelfde seizoen het Formule 1-wereldkampioenschap.

De Red Bull Ring in Oostenrijk was in deze periode de minst betrouwbare indicator voor succes, aangezien slechts een van de acht winnaars op dit circuit ook wereldkampioen werden.

Blijf steeds up-to-date en volg bwin ook op Instagram, Facebook en Twitter.

X